Arkivyskupijos kronikos nuo 2002 m. archyvas
Baigtas restauruoti Šiluvos bazilikos paveikslas „Jėzaus teismas“ (2007.04.04)
2007 balandžio 04, 16:37Balandžio 4 d. Kauno arkivyskupas Sigitas Tamkevičius priėmė Lietuvos dailės muziejaus Prano Gudyno restauravimo centro perduotą restauruotą Šiluvos bazilikos paveikslą „Jėzaus teismas“. Paveikslą atlydėjo jo restauratorė, šio centro darbuotoja Rūta Kasiulytė-Jučienė, dirbusi prie kūrinio atnaujinimo kartu su restauratore Brigita Kaupyte. Arkivyskupas džiaugėsi atnaujintu senoviniu religinio meno kūriniu, padėkojo prie jo dirbusiems žmonėms ir žadėjo jį eksponuoti numatomame kurti Šiluvos muziejuje.
Aliejumi ant drobės baroko maniera tapytas paveikslas (jo apačioje įrašytas tikslus pavadinimas lenkų kalba – „Kruvinas žydų teismas prieš Pasaulio Išganytoją Kristų“ ) buvo sukurtas XVII a. viduryje pastatytai ir pašventintai medinei Šiluvos bažnyčiai. Panoraminės kompozicijos bei daugybę lenkiškų įrašų turinčio paveikslo tiksli sukūrimo data nėra žinoma, bet atlikti tyrimai leidžia nuspėti buvus XVIII a. trečiąjį dešimtmetį.
„Jėzaus teismas“ neatsikiriamai vaizduoja du šio proceso etapus – religinį, t. y. Žydų aukščiausiosios tarybos, ir civilinį, t.y. Romos vietininko Poncijaus Piloto, teismus. Stačiakampio paveikslo centre – po baldakimu stovintis vyriausiasis žydų kunigas Kajafas, o kairiajame viršutiniame kūrinio kampe – soste sėdintis Poncijus Pilotas. Per visą beveik dviejų metrų paveikslo ilgį dviem, trimis lygiais išdėstytos figūros, kurių rankose – lakštai su jų vardais ir ištartais žodžiais. Galima suprasti, kad tai Kajafo rūmuose susirinkusieji Rašto aiškintojai, seniūnai, aukštieji kunigai ir teismo taryba.
Patį Piloto teismą ir Nukryžiavimo sprendimą perteikia paveikslo apačioje, virš kūrinio pavadinimo, esantis įrašas. Į dešinę nuo centrinio teksto įkomponuotas sėdintis erškėčiais vainikuotas, raudonu pajuokos apsiaustu apgaubtas Jėzus, į kurio surištas rankas įdėtas pasityčiojimo skeptras – švendras.
Per beveik 200 metų istoriją paveikslas „Jėzaus teismas“ gerokai nukentėjo. Buvo suirusi jo drobės siūlė (mat paveikslas buvo tapomas ant dviejų susiūtų drobės dalių), o besiplaikstančios dalys mėgintos sutvirtinti skersiniais ir metaliniais smeigtukais, kurie vietomis negrįžtamai sugadino tapybinį sluoksnį. Restauravimo dirbtuvėse šis paveikslas buvo nuodugniai ištyrinėtas. Restauruojant ištiesintas pagrindas, suklijuoti išplyšimai, kurie buvo išklaipę piešinį, padaliję žmonių figūras ir veidus. Pasak restauratorių, ypač atidžiai buvo atnaujinimas tapybinis paveikslo sluoksnis; po restauravimo dabar paveikslas traukia akį tiek bendra kompozicija, tiek atskiromis detalėmis, Menotyrininkų nuomone, nors paveikslo siužetas ir nėra originalus (šios temos paveikslų yra ir daugiau Lenkijos bei Lietuvos bažnyčiose), tai įdomus, ilgesniam stebėjimui, jo įrašų skaitymui skirtas vertingas Jėzaus teismo proceso perteikimas krikščioniškos dailės tradicijoje.
Kauno arkivyskupijos spaudos tarnyba, tel. (37) 409025, el. paštas info@kn.lcn.lt